Sabtu, 15 Mei 2021

Kenapa Perlu Saya Melabur?

Kenapa Saya Perlu Melabur?
Sumber Gambar: https://www.hmetro.com.my/bisnes/2020/01/531516/faham-konsep-pelaburan


Soalan:
Kenapa Perlu Saya Melabur Duit Simpanan Yang Ada?
 
Jawapan:
 
Sebab 1: Inflasi
 
Demi melindungi kuasa beli duit yang disimpan dari ancaman inflasi. Inflasi merompak kekayaan kita tanpa rela atau sedari.
 
Inflasi dari segi bahasa adalah kadar perubahan harga barangan dan perkhidmatan dalam tempoh masa tertentu. Ia dinilai dalam bentuk peratusan.
 
Dengan melabur duit yang disimpan, kita dapat mengatasi atau sekurang-kurangnya mengekalkan kuasa beli simpanan yang ada melalui peningkatan harga modal (aset) atau penambahan jumlah simpanan melalui dividen yang diperolehi atau kedua-duanya sekali.
 
Entri Berkaitan:
Fahami Sifat Semulajadi Sesuatu Pelaburan

Ini adalah cara kita mengatasi inflasi. Salah satu dari faktor utama yang mengancam simpanan kita selain keseronokan berbelanja dan duit simpanan dipinjam orang lain.
 
Inflasi
Dirompak Tanpa Sedar
 
Seronok Berbelanja
Dirompak Oleh Diri Sendiri
 
Duit Di Pinjam
Dirompak Oleh Orang Lain
 
Salah Labur
Dirompak Dengan Rela
 
Sudahkah anda bersedia menghadapi cabaran ini?
 
 
Sebab 2: Menjana Keuntungan  
 
Salah satu cara menjana keuntungan adalah dengan cara melabur wang yang disimpan. Cara ini dapat membantu kita memprolehi keuntungan tanpa terlibat secara langsung dalam sesuatu perniagaan. Ini dapat menjimatkan masa dan tenaga. Biarkan wang bekerja untuk kita. Biarkan orang lain buat duit untuk kita. Itu kelebihan melabur.
 
Hanya pastikan kita tidak salah memilih instrumen ketika ingin melabur. Tidak melabur dalam banyak tempat, tidak melabur dalam jumlah yang sikit dan tidak melabur dalam kategori pelaburan yang sama.
 
Kuasai ilmu sebelum melibatkan diri dalam sesuatu pelaburan tersebut. Bukan pelaburan itu yang membuat kita kaya tetapi ilmu.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan