Khamis, 8 Oktober 2020

Takaful Rider @ Etiqa

Kemaskini pada 07/04/2022
menunggang motosikal dengan senyuman
Sumber: https://etiqa.com.my/v2/motorcycle-insurance-takaful

Tahukah anda?
 
Selain dari manfaat yang sedia ada dalam polisi takaful (perlindungan asas). Anda juga boleh mendapatkan manfaat tambahan melalui Takaful Rider @ Etiqa dengan sedikit bayaran tambahan. Tempoh masa perlindungan tambahan ini (Rider) adalah kurang atau sama dengan tempoh masa perlindungan asas.
 
Entri kali ini saya berkongsi Manfaat Tambahan (Rider) yang disediakan oleh Etiqa khas untuk anda. Terdapat pelbagai jenis pelindungan tambahan (rider) yang boleh diambil oleh peserta bergantung keperluan dan bajet yang ada.
 
Berikut adalah jenis Rider yang disediakan oleh Etiqa.


Rider Pengecualian Sumbangan bagi Penyakit Kritikal
(Waiver of Contribution for Critical Illness Rider) 

Peserta / Pembayar
Sekiranya peserta disahkan mengalami salah satu dari tiga puluh enam (36) penyakit kritikal. Semua sumbangan yang belum dibayar akan dikecualikan sehingga tarikh tamat tempoh rider tersebut. Pengecualian pada sesetengah rider seperti Takaful Medical Plus (Kad Perubatan) yang ditamatkan terus.
 
Contoh:
Ali mengambil pelan simpanan Harmoni dan disahkan menghidap salah satu dari dari 36 penyakit selepas tempoh setahun. Manfaat yang diperolehi Ali adalah pampasan sebanyak RM 20,000. Ali juga mendapat pengecualian pembayaran bulanan sepanjang tempoh aktif sijil. Walaupun begitu, Rider Takaful Medical Plus tetap perlu dibayar seperti biasa. Sekiranya tidak mampu, rider tersebut akan ditamatkan.


Rider Manfaat Kematian dan Hilang Upaya Akibat Kemalangan (HUMK)
(Accidental Death and Dismemberment Benefit Rider)

Sekiranya peserta meninggal dunia atau mengalami HUMK sebelum tamat tempoh rider atas sebab kemalangan. Amaun tambahan akan diberi selain jumlah pampasan asal. Dengan syarat rider ini aktif melebihi 5 tahun dari tarikh mula ambil. Jumlah perlindungan yang diambil tidak boleh melebihi RM 1 juta atau 5 kali ganda dari jumlah perlindungan asas. Yang mana satu lebih rendah.

Contoh:

Ahmad meninggal dunia akibat kemalangan. Abu sebagai waris menerima pampasan tambahan sebanyak RM 20,000 atas sebab peserta meninggal dunia kerana terlibat dengan kemalangan.

 
Pengiraan caruman tambahan yang perlu di bayar untuk rider ini adalah seperti dalam jadual di bawah:
 
Tertakluk pada perubahan semasa
 

Rider Indemniti Kemalangan
(Accident Indemnity Rider)

Peratusan jumlah dilindungi bagi Rider akan dibayar sekiranya orang dilindungi kehilangan sebahagian dari anggota badan (mengikut jenis dan peratusan kehilangan) akibat kemalangan sepanjang tempoh perlindungan rider. Sebagai tambahan, manfaat indemniti mingguan juga akan dibayar jika Orang Dilindungi dimasukkan ke hospital atau menjadi hilang upaya separa disebabkan kemalangan.

Manfaat yang tertakluk pada Rider ini:
1. Kematian Atau Lumpuh Kekal Akibat Kemalangan
2. Manfaat Hospital (Minggu)
3. Manfaat Kecacatan Sebahagian Anggota Badan Akibat Kemalangan (Minggu)
4. Manfaat Pembedahan
5. Manfaat Tambahan Lumpuh Kekal (HUMK)
6. Manfaat Pampasan Berganda
 
Pembayaran pampasan adalah mengikut peratusan dari jumlah perlindungan yang diambil seperti dalam jadual di bawah:
 

No.

Pekara Yang Dilindungi

% Pembayaran

1

Mati

100

2

Kehilangan 2 atau lebih anggota badan dari pergelangan ke atas

100

3

Buta kedua-dua belah mata

100

4

Buta sebelah mata dan kehilangan satu anggota badan dari pergelangan ke atas

100

5

Kehilangan satu anggota badan dari pergelangan ke atas

60

6

Buta sebelah mata

60

7

Kehilangan pendengaran bagi kedua-dua anggota

60

8

Kehilangan bertutur atau bercakap

60

9

Kehilangan ibu jari atau jari dari paras pergelangan

25

 
Jumlah perlindungan minimum adalah sebanyak RM 10,000 dan maksimum dua kali ganda dari perlindungan asas yang diambil atau tidak melebihi 1.93 kali ganda dari jumlah tahunan gaji semasa pemegang polisi.
 
Pengiraan caruman tambahan yang perlu di bayar untuk rider ini adalah seperti dalam jadual di bawah:
 
Tertakluk pada perubahan semasa


Rider Manfaat Tunai Hospital
(Hospital Cash Benefit Rider)
 
Sekiranya Orang Dilindungi dimasukkan ke hospital disebabkan penyakit atau kecederaan, Manfaat Tunai Hospital harian akan dibayar, sehingga 180 hari setiap kemasukan (had tahunan) dan 365 hari (had keseluruhan) sepanjang tempoh rider. Dengan syarat menetap di wad hospital melebihi 6 jam.

Jumlah elaun minimum adalah sebanyak RM 10 sehari dan maksimum sebanyak RM 200 (Kanak-Kanak) dan RM 400 (Dewasa).
 
Pengiraan caruman tambahan yang perlu di bayar untuk rider ini adalah seperti dalam jadual di bawah:
 
Tertakluk pada perubahan semasa
 
Contoh:
Kamal dimasukkan ke wad hospital kerajaan selama 14 hari akibat demam denggi. Kamal boleh menuntut elaun manfaat tunai hospital sebanyak RM 50 sehari sepanjang tempoh 14 hari.
 
Nota:
1. Elaun tunai hospital dikira berdasarkan unit. 1 Unit bersamaan dengan RM 10. Minimum unit yang boleh diambil adalah 1.
2. Maksimum unit yang boleh diambil adalah 10% dari jumlah caruman tahunan terhad kepada kanak-kanak adalah sebanyak 20 unit (RM 200) dan dewasa adalah sebanyak 40 unit (RM 400).
 
Pengecualian:
1. Terlibat dalam aktiviti jenayah atau aktiviti tidak sah, rusuhan, pengganas atau kekecohan awam.
2. Terlibat dalam peperangan sama ada diisytihar atau tidak, revolusi, serangan dari negara lain atau pencerobohan.
3. Terlibat dalam sukan ekstrim @ berbahaya seperti (tidak terhad kepada) menunggang kuda, sukan air (kecuali pelayaran tidak guna enjin atau berenang), memburu, perlumbaan (kecuali menggunakan kaki), menerokai gua, sukan musim sejuk dan mendaki gunung.
4. Terlibat dalam aktiviti udara seperti skydiving, parachuting, bungee jumping, hang gliding dan ballooning.
5. Kecederaan yang sengaja dibuat atau ingin membunuh diri ketika waras.
6. Mengambil minuman beralkohol, dadah atau ubat secara haram.
7. Human Immunodeficiency Virus (HIV) atau Acquired Immune Deficiency Syndrome (AIDS).
8. Serangan fizikal atau keganasan yang dilakukan oleh pemegang polisi yang menyebabkan serangan balik dari orang lain sehingga mendatangkan kecederaan.
9. Di masukkan ke dalam hospital dalam tempoh 30 hari selepas polisi diaktifkan semula atau pengambilan baru perlindungan rider kecuali kemalangan.
10. Pembedahan plastik atau kosmetik yang dilakukan bukan sebab sebahagian dari rawatan.
11. Rawatan mata, prosedur atau, ujian mata melibatkan tetapi tidak terhad kepada pembedahan pembetulan atau pemasangan semula atau Radial Keratotomy.
12. Rawatan mental atau penyakit psikologi, cederakan diri sendiri, percubaan membunuh diri, keganasan akibat alkohol, ketagihan dadah, rawatan susulan atau perundingan perubatan.
13. Rawatan pergigian, prosedur atau ujian kecuali akibat kemalangan yang terjadi sepanjang tempoh polisi aktif.
14. Menderma organ atau tisu, rawatan dan prosedur masalah gangguan tidur, kegemukan atau rawatan dengur.
15. Prosedur, rawatan atau ujian berkaitan mengandung, kelahiran termasuk pembedahan, penguguran termasuk sengaja gugurkan kandungan, kesuburan, rawatan hormon, pemandulan, mati pucuk, dan sebagainya.
16. Penyakit yang sedia ada.


Rider Kad Perubatan
(Takaful Medical Plus)
 
Sekiranya Orang Dilindungi dimasukkan ke hospital semasa tempoh perlindungan rider disebabkan penyakit atau kecederaan, perbelanjaan perubatan akan dibayar balik berdasarkan jenis pelan. Kami akan membayar balik bayaran munasabah dan biasa kepada Orang Dilindungi.

Contoh:
Kamarul dimasukkan ke hospital swasta selama seminggu atas sebab jangkitan kuman di paru-paru. Bil perubatan yang mencecah RM 8,000 dibayar oleh pihak Etiqa. Kamarul juga akan menerima Manfaat Tunai Hospital sebanyak RM 50 sehari (bergantung polisi yang diambil) selama tujuh hari berada di hospital. 
 
Entri Berkaitan:
Takaful Medical Plus (Kad Perubatan)
 

Rider Bertempoh
(Level Term Rider)
 
Sekiranya peserta meninggal dunia atau mengalami HUMK akibat kemalangan. Waris akan memperolehi pampasan mengikut jumlah perlindungan yang diambil.
 
Contoh:
Ali mengambil perlindungan sebanyak RM 60,000 serta mengambil rider bertempoh. Ali terlibat dalam kemalangan dan meninggal dunia dalam tempoh aktif sijil. Waris Ali akan memperolehi pampasan sebanyak RM 60,000 tidak termasuk jumlah pampasan asas yang diambil.
 
Nota:
1. Jumlah perlindungan minimun adalah sebanyak RM 10,000.
2. Jumlah perlindungan maksimum adalah sebanyak RM 1,000,000 atau 5 kali dari jumlah perlindungan asas sedia ada.


Rider Tambah Nilai Tetap
(Regular Topup Rider)

Ini adalah kemudahan untuk tambah nilai pelaburan di mana 100% sumbangan (selepas ditolak fi wakalah) akan diperuntukkan ke dalam DPP.

Nilai Caruman:
(Kenaikan Setiap RM 1.00)
Minimum: RM 10 sebulan atau RM 120 setahun
Maksimum: 50 % dari jumlah perlindungan asas yang diambil
 
Tempoh Caruman:
Minimum: 5 tahun
Maksimum: 100 tahun atau bergantung kepada had masa polisi yang diambil
 

Rider Penyakit Kritikal
(Critikal Illness Rider)
 
Sekiranya peserta disahkan menghidap salah satu atau lebih dari 36 jenis penyakit kritikal. Sejumlah pampasan akan diberi mengikut jumlah perlindungan yang diambil. Polisi sedia ada akan terus aktif.

Jumlah perlindungan minimum adalah sebanyak RM 10,000 dan maksimum dua kali ganda dari perlindungan asas yang diambil atau tidak melebihi RM 250,000 (Kanak-Kanak) dan RM 1 juta (Dewasa).
 
Syarat untuk menuntut pampasan bagi rider ini adalah:
 
1. Kali pertama disahkan mengidap penyakit kritikal
2. Hidup selepas 30 hari disahkan menghidap penyakit kritikal
3. Penyakit kritikal yang dihidapi mengikut definasi yang telah ditetapkan
 
Contoh:
Ali mengambil rider penyakit kritikal berjumlah RM 20,000. Ali disahkan menghidap salah satu dari 36 jenis penyakit kritikal. Ali menerima pampasan sebanyak RM 20,000 selepas masih hidup selepas 30 hari disahkan menghidap penyakit kritikal. 



Sebarang pertanyaan lanjut atau untuk set temujanji untuk berjumpa, boleh hubungi saya melalui maklumat seperti di bawah. Saya sentiasa bersedia membantu anda.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan