Isnin, 22 Mac 2021

Piramid Emas: Kaedah Mengetahui Kedudukan Anda Dalam Emas

Piramid Emas
Sumber Gambar: Google


Entri kali ini saya kongsikan salah satu pekara penting yang wajib kita ketahui dalam pelaburan emas. Supaya dapat mengetahui dengan jelas kedudukan kita semasa ingin melabur dalam emas.
 
Secara umumnya, pelaburan emas boleh dibahagi kepada dua jenis iaitu Pelaburan Fizikal dan Pelaburan Atas Kertas.
 
1# Pelaburan Fizikal
 
Melibatkan pemilikan emas secara fizikal. Boleh dibuktikan kewujudannya dengan pancaindera kita (sentuhan, rasa, lihat, dengar dan hidu).
 
Emas fizikal kebiasaannya boleh diperolehi dalam bentuk syilling (dinar), jongkong dan barang kemas.
 
Entri Berkaitan:
Pengetahuan Asas Tentang Pelaburan Emas
 
2# Pelaburan Atas Kertas
 
Melibatkan pemilikan emas tanpa fizikal. Pemilikan emas hanya direkod di atas kertas sahaja (rekod dalam sistem). Emas tersebut tidak boleh dirasai dengan pancaindera kita (sentuhan, rasa, lihat, dengar dan hidu). 
 
Akaun Emas GAP adalah contoh pemilikan emas tanpa fizikal. Emas milik kita di rekod dalam sistem mengikut jumlah emas yang dibeli sehingga empat titik perpuluhan.
 
Entri Berkaitan:
Pengetahuan Asas Tentang Pelaburan Emas
 
Ini baru mukadimah. Kita kembali semula ke tajuk utama berkaitan jenis pelaburan emas yang ada mengikut piramid emas.
 
Dalam piramid emas, terdapat empat tahap pelaburan emas yang berbeza. Semakin menuju ke puncak piramid, semakin tinggi risikonya dan semakin lumayan hasilnya. Begitulah sebaliknya.


Tahap 1: Insuran Kekayaan (Tapak Piramid)
 
Pada tahap ini, emas dijadikan sebagai insurans kekayaan bagi menghadapi bencara kewangan seperti kehilangan pekerjaan, peperangan dan sebagainya. Pada tahap ini, emas akan dipegang dalam bentuk fizikal bagi memudahkan dibawa kemana-mana sahaja seluruh dunia.

Emas antara alat kewangan yang berada di luar sistem kewangan. Nilainya bergantung kepada ketulenan dan berat. Ia laku didagangkan di seluruh dunia. Ia tidak mengambil ruang yang banyak untuk disimpan. Ia tahan lasak. Ia sentiasa berharga tidak kira dalam bentuk apa pun.
 
Alat kewangan manakah yang boleh menandingi emas ketika dalam krisis?

Jongkong & Dinar Emas Public Gold

Entri Berkaitan:
Bagaimana Emas Menyelamat Anda Dari Bencana (Krisis)
 
 
Tahap 2: Pelaburan @ Simpanan (Bahagian Tengah Bawah Piramid)
 
Pada tahap ini, emas dijadikan sebagai simpanan atau pelaburan bagi memenuhi matlamat tertentu. Penyimpan Emas menjadikan emas sebagai alat untuk mencapai impian dalam tempoh masa yang panjang (seperti menunaikan haji). Pelaburan Emas pula menjadikan emas sebagai alat untuk menjana keuntungan jangka masa pendek dengan risiko yang rendah.
 
Pada tahap ini pembeli boleh memilih sama ada ingin memegang sendiri emas atau simpan ke dalam akaun yang diuruskan oleh pihak lain. Bagi memenuhi tuntutan shariah, semua akaun emas perlu disandarkan dengan emas fizikal. Ini bermaksud, semua emas yang dibeli boleh diperolehi dalam bentuk fizikal pada bila-bila masa apabila diminta oleh pelanggan.

Akaun Emas GAP Public Gold

Entri Berkaitan:
3 Posisi Penting Dalam Pelaburan Emas
 
 
Tahap 3: Pelaburan (Bahagian Tengah Atas Piramid)
 
Pada tahap ini, emas hanyalah sebagai salah satu alat pelaburan bagi menjana keuntungan sebanyak yang mungkin, secepat yang mungkin. Ia seperti kita bermain saham, bezanya saham yang dipilih adalah mewakili komoditi tertentu atau mewakili syarikat yang berkaitan dengan komoditi tersebut.
 
Saham Perlombongan dan Gold Exchange Traded Fund adalah contoh pelaburan yang boleh diceburi. Pada tahap ini, emas fizikal bukan lagi satu keutamaan. Kebanyakkan emas hanya wujud di atas kertas sahaja (dalam sistem). Urusan perdagangan menjadi lebih lancar tanpa melibatkan fizikal.
 
 
Tahap 4: Spekulasi (Puncak Piramid)
 
Pada tahap ini, emas hanyalah sebagai alat spekulasi semata-mata bagi pelabur besar (jerung) untuk menjana keuntungan dengan pantas dan banyak. Ia dikira sebagai pelaburan berbentuk spekulasi dengan mengharapkan keuntungan yang tidak pasti. Para pelabur bertaruh dengan ramalan akan keuntungan yang lumayan di masa hadapan. Tepat ramalan, maka besarlah keuntungan dan sebaliknya begitu.
 
Spot Gold dan BSKL Gold Futures adalah contoh pelaburan bersifat spekulasi. Oleh kerana pelaburan ini bersifat dagangan masa hadapan. Sebarang pergerakan harga emas ditentukan oleh pelaburan ini. 

Graf Pergerakan Harga Emas

Tahukah Anda?
Perdagangan harian jumlah emas di bursa saham dunia pada kebanyakkan masa adalah melebihi dari jumlah emas fizikal yang ada. Situasi ini juga menjadi salah satu sebab kenapa harga emas sentiasa naik untuk jangka masa yang panjang.

Diharap penjelasan ringkas ini dapat membantu anda memahami dengan lebih jelas tahap yang ada dalam pelaburan emas.

Bagi pelaburan kecil (ikan bilis) seperti saya dan anda, kita berada di tahap pertama dan kedua sahaja. Pulangan agak menarik juga dengan risiko yang rendah.

Entri Berkaitan:


Yang menulis,

Mohd Faiz bin Abdul Manan
Dealer Public Gold


Tiada ulasan:

Catat Komen