Isnin, 29 Januari 2018

3 Kaedah Menjual Balik Emas

Kemaskini pada 23/11/2020
3 Kaedah Menjual Balik Emas
Sumber: Google Image

Sudahkah anda membeli emas untuk dijadikan sebagai aset simpanan? Sekiranya sudah tahniah saya ucapkan kepada anda kerana memilih emas sebagai salah satu aset kewangan.
 
Bagi pemilik emas, adalah penting untuk mengetahui kaedah menjual balik emas sekiranya memerlukan wang dalam kadar segera. Entri kali ini saya kongsikan kaedah menjual kembali emas anda.
 
Secara umumnya terdapat 3 kaedah menjual balik emas iaitu:
 
1. Jual Kembali Kepada Syarikat Yang Mengeluarkan Emas Tersebut
2. Jual Di Kedai Emas Di Seluruh Dunia
3. Jual Kepada Orang Lain Yang Berminat Untuk Membelinya

Kaedah 1: Jual Kembali Kepada Syarikat Yang Mengeluarkan Emas Tersebut
 
Ia adalah cara paling terbaik yang saya cadangkan atas sebab kebiasaannya syarikat yang mengeluarkan jenama emas tersebut akan membeli kembali emas jenama sendiri dengan harga lebih tinggi (kadar susutnilai yang rendah).
 
Dengan kata lain, beli emas di Poh Kong, jual balik di Poh Kong. Beli emas di Habib Jewel, jual balik di Habib Jewel. Oleh itu adalah penting bagi kita memilih jenama emas yang tidak mempunyai syarat-syarat yang rumit apabila hendak menjual kembali emas tersebut.
 
Antara contoh jenama yang tidak mempunyai syarat-syarat yang rumit adalah emas keluaran Public Gold. Public Gold memberi jaminan akan membeli kembali semua produk emas walaupun dalam keadaan apa sekalipun seperti tercalar, terkemek, patah, bengkok, terbuka dari sarung kekal dan sebagainya selagi berat masih sama dengan kadar 10% dari harga semasa. 

Senarai Kadar Susut Nilai Mengikut Harga Emas Semasa Bagi Produk Emas Public Gold

Kaedah 2: Jual Di Kedai Emas Di Seluruh Dunia
 
Anda juga boleh menjual emas yang dimiliki dimana-mana kedai emas diseluruh dunia termasuk kedai pajak gadai. Tetapi kaedah ini paling tidak digalakkan atas sebab kebiasaaannya kedai emas akan membeli dengan harga yang lebih murah. Dengan erti kata lain, kadar susut nilai adalah tinggi sehingga boleh mencecah 25% dari harga emas semasa.
 
Kaedah 3: Jual Kepada Orang Lain Yang Berminat Untuk Membelinya
 
Anda juga boleh menjual emas yang dimiliki kepada sesiapa yang berminat untuk membelinya. Kebiasaannya cara begini dilakukan oleh peniaga emas. Sekiranya betul kaedahnya ia lebih menguntungkan daripada menjual kembali kepada syarikat yang mengeluarkannya.
 
Hanya kaedah ini paling mencabar kerana kita perlu mencari pembeli yang sudi untuk membeli emas dari kita. Adalah penting bagi kita untuk membina rangkaian sendiri atau menyertai komuniti jual beli emas bagi memudahkan pencarian pembeli yang potensi. 
 
Diharap agar perkongsian ringkas ini dapat membantu anda dalam urusan jual kembali emas yang dimiliki.
 

Yang menulis,
 
Mohd Faiz bin Abdul Manan
Dealer Public Gold


Youtube Channel:
3 Kaedah Menjual Balik Emas


Tiada ulasan:

Catat Ulasan