Selasa, 2 Oktober 2018

Usahawan Emas: Di Mana Untungnya?

Kemaskini pada 13/12/2020

Usahawan Emas: Di Mana Untungnya?

Secara umumnya, terdapat dua jenis pendapatan yang boleh diperolehi iaitu Pendapatan Aktif dan Pendapatan Pasif. Sila layari pautan dibawah untuk memahami berbezaan antara pendapatan aktif dengan pendapatan pasif.


Entri kali ini dituju khas kepada anda yang ingin menjadi usahawan emas bersama Public Gold (Dealer Public Gold). Disini saya kongsikan bagaimana anda boleh menjana pendapatan aktif dan pasif dengan menggunakan tapak (platform) yang disediakan oleh Public Gold.

Pendapatan Aktif

Terdapat 3 cara untuk menjana Pendapatan Aktif iaitu:

1. Beli Murah, Jual Mahal (Buy Low, Sell High)

Harga Runcit Bagi Jongkong @ Syilling Emas Seberat 1 gram, 5 gram Dan ½ Dinar

Kaedah ini sesuai bagi jongkong emas jenama Public Gold seberat 1 gram, 5 gram, dan ½ Dinar. Berikut adalah kadar keuntungan yang bakal diperolehi dengan hanya menjual sekeping jongkong emas sahaja.

(A)  1 gram Jongkong Emas

Harga Runcit: RM 250
Harga akaun GAP:
RM 171* + RM 10** = RM 181
Perbezaan harga (keuntungan):
RM 250 – RM 181 = RM 69

(B)  5 gram Jongkong Emas

            Harga Runcit: RM 1,100
            Harga akaun GAP:
            RM 855* + RM 10** = RM 865
Perbezaan harga (keuntungan):
RM 1100 – RM 865 = RM 235

(C)  ½ Dinar Emas

Harga Runcit: RM 500
Harga akaun GAP:
RM 363.38* + RM 10** = RM 373.38
Perbezaan harga (keuntungan):
RM 500 – RM 373.38 = RM 126.63

* Harga segram emas pada 29/09/2018
** Kos Premium (Semenanjung Malaysia)

Kos Premiun (Kos Pengangkutan) Yang Dikenakan Mengikut Berat Emas

2. Beli Dan Jual Emas Jenama Public Gold

Kaedah ini memerlukan anda mencari sesiapa yang ingin menjual semula emas jenama Public Gold dengan kadar segera tanpa perlu mengunjungi cawangan Public Gold yang terdekat. Apa yang anda perlu lakukan adalah memastikan emas yang dibeli berada dalam keadaan baik, supaya ia mudah dijual kembali kepada orang lain yang berminat.

Anda hanya perlu mengikut harga yang telah ditetapkan di alamat sesawang (website) Public Gold. Beli kembali menggunakan harga di ‘PG Buy’ dan menjual kepada orang lain menggunakan harga ‘PG Sell’.

3. Membeli Dan Menjual Kembali Emas Kepada Public Gold

Kaedah ini hanya sesuai diamalkan sekiranya anda adalah seorang Dealer Public Gold dan mempunyai simpanan tunai yang banyak ditangan (mudah dicairkan pada bila-bila masa). Apa yang anda perlu lakukan hanya menjadi pemudahcara bagi pelanggan yang ingin menjual kembali emas dengan kadar segera atas sebab terdapat kekangan untuk ke cawangan terdekat atau diluar waktu pejabat.

Caranya adalah dengan membeli semula emas tersebut mengikut harga ‘PG Buy’, kemudian jual semula di cawangan Public Gold terdekat semasa waktu operasi. Anda akan menerima komisen sebanyak 0.3% bagi setiap transaksi yang berjaya dilakukan.

Sila pastikan harga pembelian anda adalah sama @ lebih tinggi dari harga yang Public Gold ambil semasa anda menjualnya. Ini kerana harga di alamat sesawang berubah mengikut harga pasaran dunia.

Sekiranya emas tersebut berada dalam keadaan yang kurang memuaskan (rosak, kemek, bengkok, tercalar, sarung kekal terbuka dan sebagainya), pastikan anda membeli semula dengan harga lebih tinggi dari harga di ‘PG Buy’ iaitu dengan tambahan 1% bagi setiap kadar susut nilai yang ditetapkan.

Pendapatan Pasif

Pekara pertama yang anda perlu lakukan adalah dengan menjadi Dealer terlebih dahulu. Bagaimana? Sila tekan pautan dibawah untuk maklumat lanjut berkaitan ‘Dealership’

Entri Berkaitan:

Info Tambahan
Bermula Ogos 2018, semua komisen yang diterima akan dikredit ke dalam c-wallet (PG Mall) bagi amaun dibawah RM 100. Manakala bagi amaun diatas RM 100, Public Gold akan kreditkan terus ke akaun bank Dealer.

(A)  Memperkenalkan Pelanggan Baru Kepada Public Gold (Personal Sales)

Anda akan di bayar komisen (insentif) sebanyak 1-2 % (bergantung tahap dealer anda) dari setiap pembelian pelanggan yang berdaftar dibawah rangkaian anda. Komisen tersebut akan dibayar oleh Public Gold selagi pelanggan tersebut masih aktif (membeli dan menjual emas).

Info Tambahan
Semua insentif (komisen) yang diterima daripada aktiviti jual beli emas oleh pelanggan yang mendaftar bawah rangkaian kita dikira sebagai Jualan Peribadi (Personal Sales). Ia termasuk jual beli untuk diri sendiri juga.



Ilustrasi Komisen Pembelian Emas Oleh Pelanggan Mengikut Status 'Dealership'

Ilustrasi Komisen Jual Kembali Emas Oleh Pelanggan Mengikut Status 'Dealership'

(B) Insentif Kumpulan

Public Gold juga memberi komisen bagi setiap pembelian yang dilakukan oleh pelanggan yang berdaftar dibawah pelanggan sedia ada anda. Insentif boleh diperolehi sehingga 5 peringkat.

Info Tambahan
Pelanggan yang telah menaiktaraf status dari Pelanggan menjadi Dealer tidak lagi dikira sebagai pelanggan kita. Oleh itu segala komisen yang diterima daripada Dealer dibawah rangkaian kita berserta dengan pelanggan dibawah Dealer tersebut dikira Jualan Berkumpulan (Group Sales)
Ilustrasi Komisen Yang Diperolehi Dalam Rangkaian Anda (Sehingga Level 2)
Ilustrasi Komisen Yang Diperolehi Dalam Rangkaian Anda (Sehingga Level 3)
Ilustrasi Komisen Yang Diperolehi Dalam Rangkaian Anda (Sehingga Level 4)

(C) Mencapai Sasaran Yang Ditetapkan Oleh Public Gold
Public Gold Sales Incentive Programme (SIP). 

Anda juga boleh mendapatkan insentif sebanyak RM 12,000 secara tunai dari Pihak Public Gold sekiranya berjaya memenuhi sasaran yang ditentukan melalui Sales Incentive Programme (SIP).

Maklumat lanjut boleh diperolehi di alamat sesawang Public Gold.

Entri Berkaitan:
Komisen Public Gold


Yang menulis,

Mohd Faiz bin Abdul Manan
Dealer Public Gold


Tiada ulasan:

Catat Ulasan